15 april 2010

Van manuscript naar boek

Alles begint met een idee. En ik had heel veel ideeën. Dus waar moest ik beginnen? Ik begon met wat gesprekken. Jonge vrouwen met VCFS. Velo-cardio-faciaal-syndroom. Hun leven moest totaal anders dan anders zijn geweest en is dat waarschijnlijk nog. Maar 'hoezo anders' dan? Ik vroeg ze het hemd van het lijf en werd steeds een beetje wijzer. Zo ontstond een nieuw idee: een boek.
In het begin vond ik het heel eng om te zeggen dat ik een boek aan het schrijven was. Maar de reacties waren overwegend positief. Soms reageerde iemand verbaasd: kun je schrijven dan? Nou, tja, ik eh, vind dat ik het wel aardig kan. Na heel wat blogs (op Hyves o.a.) en zelfs een publicatie, en heel wat hoofdstukken, durf ik wel te zeggen dat ik het kan. En smaken verschillen natuurlijk.
Maar nu ik een manuscript zo goed als klaar heb (wanneer is iets af?) staat er een geheel nieuwe uitdaging voor de deur. Hoe maak je van een manuscript een echt boek? Je bent van harte welkom om dat proces te volgen. Enne...al je tips, suggesties, adviezen en positieve feedback (!) zijn van harte welkom!

Geen opmerkingen: