20 april 2010

Hoezo origineel?

Hoeveel boeken zijn er al niet geschreven over management? Of over succes? En vergeet de dieetboeken niet! Toch verschijnen er nog steeds nieuwe titels over deze thema's. Soms gestoken in een nieuw jasje of overgoten met een nieuw sausje. The Secret werd een enorm succes. Maar was het nu zo vernieuwend? Het onderwerp van mijn boek is misschien wél nieuw (of zo je wilt anders) maar niet goed voor dezelfde verkoopcijfers (keep on dreaming dear!). Dat is ook niet het doel...ik wilde een verhaal vertellen. Over VCFS. Over anders zijn. Over hoe mijn leven veranderde door mijn zoon. En ik wilde weten hoe anders zijn leven zou zijn. Hoeveel boeken zouden er al bestaan over dat onderwerp?
Tot mijn schrik hoorde ik op een ochtend dat een moeder haar leven totaal had omgegooid om voor haar zoon te zorgen die het Williams-Beurensyndroom heeft. Ze had daar een boek over geschreven: 'Een leven zonder agenda'. Ik luisterde naar haar verhaal en dacht dat ik nu wel kon stoppen want 'mijn' boek was al geschreven. Natuurlijk kocht ik het boek. En na dit boek las ik 'Het syndroom van Ebel' en daarna 'Hoera, mijn kind is anders'... Wat kon mijn verhaal hier nu nog aan toevoegen? Tja, heel veel eigenlijk. Maar wat ik veel interessanter vond: wat zouden deze moeders gezamenlijk kunnen bereiken?
Met Marleen Rechsteiner (de schrijfster van 'Leven zonder agenda') kreeg ik uiteindelijk een leuk e-mailcontact (ze woont in Chili) en wie weet werken we in de toekomst nog wel eens onze ideeën samen uit...

Geen opmerkingen: