24 juni 2010

Liefde overwint alles

Was het toeval dat me in één week werd verteld dat liefde niet alles overwint? Al een paar maanden draag ik een hanger met de inscriptie 'amor vincit omnia'. Ik dacht niet dat beide 'raadgevers' daar van op de hoogte waren. Misschien was ik daarom ook wel verrast door die vaststelling (overigens onafhankelijk van elkaar), maar nog meer door de stelligheid waarmee het gebracht werd. En misschien wel omdat er iets van desillusie door de woorden heen klonk.
Wat maakt dat iemand twijfelt? Of erger nog: deze, wat mij betreft, universele waarheid ontkent? Daar kan volgens mij maar één reden voor zijn: liefde kan niet overwinnen als de liefde niet echt is. Oftewel als er sprake is van voorwaardelijke liefde. Als iemand eisen stelt aan zijn/haar partner of kind, aan de relatie, aan hoe en wat iets zou moeten zijn...als je het anders wilt dan het is. Als je wilt dat de ander anders is dan hij/zij is, komt die 'wens' niet voort uit liefde.
Het leek mij een grote uitdaging om mijn kind te accepteren zoals hij is, maar omdat ik zo verschrikkelijk veel van mijn zoon houd (van allebei trouwens), weet ik dat ik voor hem door het vuur ga en dat hij er mag zijn zoals hij is. Ook al is het soms enorm zwaar en weet ik af en toe ook even niet hoe we verder moeten; mijn liefde voor mijn kind(eren) is onvoorwaardelijk en overwint alles. Dat is en blijft mijn overtuiging.

2 opmerkingen:

Jan Kees zei

Misschien is een aanvulling een optie. Wederzijdse liefde overwint alles. Als liefde (maar) van 1 kant komt is het denk ik niet automatisch zo, je kunt iemand namelijk niet dwingen om ook van jou te houden. Liefde moet gevoed worden om te in stand te blijven. Als liefde wederzijds is dan ben ik het met je eens dat deze bijna alles kan overwinnen wat er tussen twee mensen aan barrieres en uitdagingen opgeworpen kan worden. En wat nou als de liefde voor 1 persoon je in een conflictsituatie brengt met een andere persoon van wie je ook houdt?

Ik denk dat dit vooral een kwestie van erin blijven geloven is. Als je gaan analyseren en rationaliseren dan blijft er niets meer over..

Ik geloof dat liefde alles overwint! En als ik geen gelijk heb, dan heb ik in ieder geval al die tijd een goed gevoel gehad!

Larisa Wentholt zei

Tja, dit is een interessante discussie. Misschien is wel een constatering dat liefde niet zonder pijn en verdriet gaat. Dat liefde ook loslaten is.
In houden van willen we vaak ook de ander vasthouden. we willen dat het wederzijds is en in balans. Dat het geven en krijgen is. Maar hebben we het dan niet over een relatie en is dat niet wat anders dan de uiteindelijke onvoorwaardelijke liefde? De liefde waarin de andere mag zijn zoals hij of zij is, maar jij ook. waarin altijd en elk moment de bereidheid zit om elkaar te laten gaan, zonder weg te lopen van de confrontaties?