3 mei 2010

Labelkinderen

Tja, ik heb het ook niet verzonnen!
Zaterdagochtend stond de term al in een artikel in Trouw naar aanleiding van een onderzoek. Blijkbaar was het een aankondiging van het programma Rondom 10 dat die avond deze term introduceerde. Ik heb het niet helemaal gezien, want zat middenin een ander avontuur, maar ik voelde tevens te veel verontwaardiging. Ik begreep wel dat 'men' zich in het onderwijs zorgen maakt over 'al die kinderen die iets hebben' en dat de juf daarom nauwelijks aandacht kan besteden aan de niet gelabelde kinderen. Dit zijn natuurlijk brave kinderen waaraan het een feest is om onderwijs te geven. Misschien is het een idee om het onderwijs aan te passen in plaats van onze kinderen 'passend' te maken voor het onderwijs?

1 opmerking:

International Chamber Music Festival Wassenaar zei

Zou het niet een idee zijn om wat minder labels te plakken en gewoon weer namen te geven aan alle kinderen? Dan kan je volgens mij nog beter passend onderwijs geven. Als je niet meer kijkt naar wat een kind heeft maar naar wie het is.